Start och felsökning

Start och Felsökning

Här finns information då Fiber är installerat.

 

Om du har problem med din fiberanslutning

Innan du kontaktar din tjänsteleverantör, bryt strömmen till fiberenhet och prova igen.

Hjälper inte detta gör en reset på fiberenheten ( tryck på en liten knapp i ett hål på motsatt sida som lysdioderna med tex. ett gem).

Hjälper inte detta, kontakta din tjänsteleverantör.

 

2017-01-15: Inkoppling router, TV- och telefoniboxar i fiberenheten

IP Only har gått över till så kallad "free seating" på fiberenheten, vilket innebär att alla 4 uttagen på fiberenheten (Inteno) är eller kan aktiveras för alla tjänster, dvs. internet, TV och telefontjänst. Alla leverantörer har också tillgång till aktiveringssystemet. För att veta hur du ska koppla din utrustning, följ instruktionen från din tjänsteleverantör eller kontakta dem. Om man t.ex. ska koppla in 2 eller 3 TV-apparater kan man spara pengar på mindre erforderlig utrustning.

 

Inkoppling av Fiberenheten

När fiberenheten är påslagen och fibernätet är driftsatt ska PWR- och WAN-lamporna vara tända.

På ena sidan finns LAN 1-4 uttag och kopplas till PC/Router, TV, (Telefon) och extra uttag.

Läs mer i manualerna som finns att ladda ned till höger. (Telefonen kopplas normalt sett in i routern). Om du ska ansluta mer än en TV-apparat, testa att koppla andra TV:n i telefonuttaget på fiberenheten. Fungerar det inte eller vid anslutning av fler TV, köp en switch för anslutning av de övriga (t.ex.TP-Link, TL-SG 105).

Hur vet jag att jag kan ansluta till fibernätet om jag har en fiberenhet installerad?

När fiberanslutningen till ditt hus är driftsatt skall de båda lysdioderna ”PWR” och WAN” vara tända på fiberenheten. Om du använder trådlös överföring, Wifi, rekommenderas du att använda en ”AC-router”.

När kan jag börja surfa

1. När PWR och WAN-lampan är tända på fiberenheten.

2. Har du redan beställt från tjänsteleverantör, kontakta dem om du inte kommer igång.

3. Om du avser att omgående logga in och beställa från tjänsteleverantör, följ instruktionerna du fått i email från IP Only AB den 19 december (www.ip-only.se/portal).

Problem vid första anslutningen och området på fiberkartan är blått?

Anslut datorn direkt till fiberenheten och starta internet explorer/edge.

1. Om PWR och WAN-lamporna är tända på fiberenheten men du kommer inte ut på internet:

>Kontakta IP Only Småland support.

2. Om du har beställt tjänst via IP Onlys portal men får ingen bekräftelse och kan inte komma igång inom utlovad tid:

>Kontakta den tjänsteleverantör du har beställt hos.

Om du har kunnat surfa, maila etc. men den upphört att fungera:

>Kontakta alltid din tjänsteleverantör.

 

Att bygga nätverk i hemmet

Det finns mycket teknik och många frågor runt hur man skall koppla upp sina produkter i nätverket.

Vi har sammanställt en del grundläggande tips som kan vara bra att läsa igenom inan ni beställer en massa prylar. Se dokument till höger